ReistipsVietnam

Ontdek het Noorden van Vietnam: Sa Pa

Na 2 weken vrijwilligerswerk in Hanoi zijn we even aan de drukte van deze stad ontsnapt. We hebben op maandavond 12 februari de nachtbus genomen richting Sa Pa. Dit dorpje ligt op ongeveer 350 kilometer van Hanoi en met de bus zo’n 6 uur reizen. Sa Pa staat vooral bekend de ongelooflijk mooie uitzichten over groene rijstvelden en prachtige valleien.

Om 21:30 was het tijd om te vertrekken uit Hanoi met de Sapa Express en om 03:30 kwamen we in Sa Pa aan. Gelukkig mocht je nog tot 06:00 uur doorslapen in de bus om vervolgens naar je hotel te gaan. Al snel vonden wij een heel leuk hotel waar we direct konden inchecken en daar hebben we nog even 2 uur verder geslapen. Van de mooie groene rijstvelden en valleien was op dag 1 nog weinig te zien, aangezien het onwijs mistig was! Toen we ‘s middags wat ronddwaalde door Sa Pa kwamen we een lokale bus tegen die ons naar Lao Cai bracht. Zonder het te weten, stonden we drie kwartier later op 50 meter van China vandaan! (zie foto)

De volgende dag werden wij wakker met een strakblauwe lucht en zon! Aangezien Sa Pa hoog in de bergen ligt, is het normaal vrij koud en hadden wij enorm geluk met het weer. De tweede dag hebben we een motor gehuurd en hiermee zijn wij door de bergen gaan touren. We hadden op de app maps.me een waterval genaamd ‘Love Waterfall’ gevonden en aangezien het Valentijnsdag was moesten we deze wel even bezoeken. De tocht hier naar toe was alleen al geweldig!

Op de motor zagen we de mooiste dingen. Hier in Sa Pa leven nog eeuwenoude ‘stammen’, die je dan ook vooral veel tegenkomt in het toeristische gedeelte van het dorpje Sa Pa om souvenirs te verkopen en je trekkingstochten aan te smeren. Wanneer je dan ook net arriveert in Sa Pa zul je meteen benaderd worden door één van deze Black Hmong vrouwen. “Hello, wel are you flom?Shopping?” Maar wanneer je buiten Sa Pa de kleine dorpjes bezoekt, zie je echt hoe deze mensen leven, tussen de rijstvelden en de prachtigste uitzichten. Waarschijnlijk is het voor hun de normaalste zaak van de wereld en zullen zij niet meer opkijken van deze valleien, maar voor ons was het echt heel erg overweldigend en mooi. Wij kwamen deze lieve kinderen tegen die maar al te graag op de foto wilden, en later een meisje die haar buffels even liet zien welke kant ze op moesten lopen. (zie foto’s)

Ook de volgende dag hebben we gespendeerd op de motor. En veel uitleg bij deze foto’s is er niet nodig met deze prachtige uitzichten..

Sa Pa zit vol met gezellige restaurants, maar aangezien wij precies in de week van ‘Tết Nguyên Đán‘ (Vietnamees Nieuwjaar) hier waren, was het soms wat lastig om überhaupt een restaurant te vinden wat open was. Één restaurant kunnen wij zeker aanraden, dat is Viet Emotion. Hier hebben we dan ook twee keer gegeten, een superknus en gezellig restaurant waar ze naast Vietnamese specialiteiten ook nog eens Westerse gerechten op de kaart hebben staan. Ook hier wordt je soms vergezeld door de Black Hmong vrouwen, die nog steeds spullen aan je proberen te verkopen. Meestal ervaar je dit als ietwat vervelend wanneer je aan het eten bent, maar deze vrouw heeft stiekem onze harten gestolen. Kijk dan wat een prachtvrouw!

Kortom, wanneer je gaat backpacken door Vietnam is Sa Pa bezoeken zeker een item om toe te voegen aan je bucketlist. In mei kun je Sa Pa het beste bezoeken omdat de rijstvelden dan volop in bloei staan. Ondanks februari niet de beste reistijd is, kun je het net zoals ons heel erg treffen qua weer.

Sa Pa, je was geweldig!

Tags:

3 comments

1. Leuk om te lezen. En wat een prachtige foto”s
    Mijn man en ik hebben ook de droom om over misschien 10 jaar dit ook te doen.
    Geniet nog van jullie prachtige roadtrip

1. Hi Marianne!

Wat leuk om te horen. Over 10 jaar zijn de kinderen groot genoeg en kunnen jullie de tijd nemen voor zo’n prachtige reis. Wij raden het zeker aan!