FilipijnenReisverhalen

Filipijnen: onze eerste indrukken

We zijn inmiddels 5 dagen in de Filipijnen en hebben al heel wat gezien en meegemaakt! Op 4 november zijn wij aangekomen in Manilla. Op het vliegveld begon het al meteen goed, Tomas z’n bagage kwam niet opdagen op de bagageband. Er ging een bordje omhoog met zijn naam en wisten al meteen hoe laat het was. Zijn tas was blijven steken in China bij onze overstap in Guanzhou, en kwam een vlucht later alsnog naar Manilla toe. Na wat gegevens te hebben ingevuld en een vage indicatie van aankomsttijd te hebben gekregen, liepen we met 1 backpack het vliegveld uit in de hoop dat alles met de andere backpack goed zou komen.

We hadden in Nederland alvast een leuke Airbnb geboekt, in de wijk Makati. We zijn hier met een Uber naartoe gereden en hebben meteen even wat bijgeslapen na de lange vlucht. Daarna hebben we wat rond gelopen in de buurt maar werden we al snel overrompeld door de ongekende hitte (30 graden met bewolking). Bij terugkomst in de Airbnb nog proberen te bellen naar het vliegveld voor de bagage. Maar na 3 mislukte bel-pogingen besloten we te accepteren dat de bagage de volgende dag zou komen. Net toen we het daar over hadden stond er opeens een busje voor de deur, met daarin alsnog de bagage van Tomas! Eind goed al goed.

Het Nederlandse ritme zat er nog lekker in, we werden namelijk om 14:30 uur wakker Filipijnse tijd (Nederlandse tijd: 07:30 uur). Aangezien het al om 17:00 uur donker wordt in de Filipijnen, besloten we meteen naar een grote mall te gaan in de buurt, genaamd Greenbelt. Dit is eigenlijk een heel groot park, met 6 verschillende gebouwen vol met restaurants, winkels, barretjes, en entertainment. Het idee was om hier te ontbijten, maar dat was nog best een zoektocht tussen al die luxe merkwinkels. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten bij BananaLeaf! Een Aziatische keten die al hun gerechten op een bananenblad serveert. Greenbelt is zeker het bezoeken waard, ook als je niet van luxe merken houdt is de airco in de mall al een verademing en het park eromheen super mooi aangelegd!

De volgende dag was het tijd om Manilla te verlaten (wat wij vanwege de drukte en chaos van de stad ook niet heel erg vonden), en door te vliegen naar Puerto Princesa. Na een vlucht van ongeveer 1,5 uur, landden wij op het kleinschalige vliegveld van Palawan. Het was al heel leuk om te zien hoe makkelijk het hier ging met het ophalen van de backpacks (deze keer lagen ze wel allebei op de bagageband). 10 minuten nadat we het vliegtuig uit waren gestapt stonden we al buiten het vliegveld. Daar waren ongeveer 100 goed gemutste chauffeurs die ons allemaal naar El Nido wilden rijden. Voor deze rit ben je ongeveer 500 pesos kwijt (-/+ 9 euro), en de rit duurt ongeveer 6 uur. Er werd ons verteld dat er onderweg maar 1 keer gestopt zou worden om wat te eten, maar dit bleek het eerste uur al 5 keer te zijn, de chauffeur had wat opstartproblemen. Ook hadden we van de 6 uur, ongeveer 4 uur lang een krijsende baby van een medereiziger voor ons in de Van, dus dit was ook niet echt top. Al met al een heftige maar wel hele mooie rit! Heb je last van wagenziekte? Dan is deze rit zeker niet aan te raden, het is namelijk een hele hobbelige reis door de bergen! Maar het is het allemaal waard, wand El Nido is echt een paradijs.

Omdat we wisten dat we laat aan zouden komen in El Nido, hadden we in Manilla alvast een hotel geboekt. Hier werden we warm onthaald en nadat we onze bagage in de kamers hadden achtergelaten hebben we nog wat gegeten in het dorpje. De eerste indrukken zijn echt zoals je het kent van Google foto’s, het water is azuurblauw en het uitzicht is adembenemend. Je voelt hier gelijk de eiland vibes. Alles gaat hier een tandje langzamer, de mensen chillen wat meer en er worden op elke hoek van de straat ‘islandhopping’ tours aangeboden. Morgen zijn we van plan zo’n tour te gaan doen en vrijdag zullen wij de slowboat (6 uur) naar Coron nemen. In de tussentijd vloeien de San Miguel’s rijkelijk, de Spaanse invloeden zijn hier en daar nog goed merkbaar!

Onze eerste indrukken van de Filipijnen zijn super. Hele vriendelijke en lieve mensen die je overal bij willen helpen. Ze willen je niets aansmeren, en het voelt echt alsof ze heel blij zijn met jouw komst. Je eet voor 2 tot 4 euro een complete maaltijd. Ben je vegetariër? Dan wordt het in de Filipijnen best lastig. Alles wordt hier op smaak gemaakt met pork, chicken, beef en shrimps. Zelfs als iets als ‘veggie’ wordt aangegeven, is het mogelijk om hier een verdwaalde garnaal in te vinden. Mocht je twijfelen om naar de Filipijnen te gaan omdat je denkt dat het niet veilig is, laat dit gevoel dan alsjeblieft los. Wij hebben ons zelfs in Manilla niet onveilig gevoeld. Zolang je zelf de onveiligheid niet opzoekt door in de avond naar een buitenwijk te gaan, is er echt niets aan de hand. Wij voelen ons hier veilig en op ons gemak en kijken uit naar de komende 3 weken in de Filipijnen!

4 comments

1. Super reisverhaal !!!
    met heel veel plezier gelezen.

Groetjes Elly

2. Het ziet er inderdaad fantastisch uit, een mooi verslag!
    Gelukkig is Tomas z’n bagage toch op tijd gekomen
    Veel plezier verder.
    Groeten Arie en Lia

3. Hoi Noor en Tomas,

Zo te zien erg mooi! Ik zag vanmorgen heel snel een filmpje van jullie voorbij komen. Dacht net, dat ga ik nu bekijken. Maar ik kan het niet meer terug vinden. Hoop het nog weer te vinden.
    Geniet ervan, veel,plezier,

Liefs Trudy

1. Hoi Trudy!
      Je kunt de video nu terug vinden in dit blog: Eilandhoppen Palawan